Kreativ tegnsætning Del 1: #Hashtag

Kreativ tegnsætning Del 1: #Hashtag

Kreativ tegnsætning kan være en vidunderlig måde at udtrykke følelser, stemninger, humor og ironi på skrift. Det gør din tekst bliver mere levende og legende. Det svarer faktisk lidt til vores ansigtsmimik eller kropssprog – bare på skrift.

I denne mini-serie gennemgår jeg de mest almindelige og vigtigste tegn.

 

Del 1: #Hashtag

For nylig gik hashtagget #MeToo sin sejrsgang på de sociale medier i kølvandet på anklager om seksuelle overgreb begået af Harvey Weinstein og andre store kanoner i filmindustrien med lidt for løst krudt. Det er ikke første gang, at et hashtag går viralt, men hvad er hashtags egentligt, og hvordan bruges de?

Hashtags (eller ’tags’) er navnet på tegnet ‘#’ – det, som i gamle dage hed ’havelåge’ eller ‘firkant’ på telefonen. Hashtags fungerer i princippet som en (ofte brugerskabt) sorteringsmekanisme, som gør ordet eller sætningen til et aktivt link på visse sociale platforme. Hashtags bruges især på Twitter og Instagram.

Når man klikker på et hashtag, får man et overblik over alle andre indlæg, hvor det samme hashtag bliver brugt. På den måde kan man som afsender samle samtaler eller billeder om et emne under samme hashtag. Som modtager kan man omvendt finde det indhold, man er interesseret i.

Mange bruger også hashtags til at beskrive stemninger eller følelser som en slags metakommentar til det indhold, man deler. Det kunne f.eks. være, når man poster et billede af et veldækket bord og bruger hashtagget #SøndagsLykkelig. Eller et billede af en tabt pose mel med mel ud over hele køkkenet: #HaderMitLiv. Så er det jo ikke fordi, at man som sådan ønsker at ens indhold bliver fundet under dette hashtag, men for at vise sine følelser eller knytte en kommentar gennem brugen af et hashtag.

Hashtags er også gode at bruge som en syrlig kommentar eller ironi. Efter sidste års Oscar uddeling grinede jeg f.eks. over den her frækkert:

I could easily be nominated for an Oscar and not win. Lord knows, I’ve practiced that looser’s smile plenty. #Sexlife

#GørDetRigtigt

Hashtags skal IKKE indsættes mellem hvert ord i en sætning. Problemet er, at hashtags klippes i stykker ved brug af mellemrumstasten, tegn og bindestreger.

#detskaljogøresrigtigt kan du godt skrive, mens det ikke giver mening at skrive #det #skal #jo #gøres #rigtigt, fordi de enkelte små ord ikke fungerer særligt godt som søgeord.

#Metakommentar: Alligevel dukker der i skrivende stund 397.434 resultater op Instagram, når jeg skriver ”#det”. Så DEL du bare denne artikel. #SharingIsCaring #TheWorldNeedsIt

På Facebook, hvor hashtags ikke fungerer særlig godt, skal du huske mellemrum mellem de enkelte tags, ellers aktiveres kun det første tag. Hvis du død og pine VIL bruge hashtags på Facebook, fx i forbindelse med en kampagne, så skal du sætte dem til sidst i teksten, da de ellers forstyrrer budskabet.

Et tag kan være enten et ord eller en hel sætning. Hvis du skriver en hel sætning skal du passe på.

Det mest velkendte (og slidte, sorry) eksempel på kiksede hashtags er fra dengang den engelske sangerinde Susan Boyle skulle promovere en fest for at fejre udgivelsen af en ny plade. De brugte #susanalbumparty, som blev læst som “Su’s Anal Bum Party” i stedet for #SusanAlbumParty.

Hvis du skal skrive en hel sætning #SåKanDuBrugeStoreBogstaver.  Eller #du_kan_også_bruge_underscore_men_det_er_ikke_så_elegant_syntes_jeg.

#Ecommerce

I e-commerce bruges hashtags til at overvåge samtaler og holde øje med mærker, produkter og kampagner. Hashtags er således din genvej til at holde fingeren på pulsen i forhold til, hvad der sker indenfor din branche eller produkt.

Her skal du dog huske at holde det simpelt og kort, brug et relevant hashtag, som folk kan huske og forbinde med dit produkt, din event eller firma. Men igen: Styr dig. Brug max 2-3 hashtags per produkt. Og tjek lige hvor populært dit valgte hashtag er. For meget og for lidt er lige skidt: Enten bliver det ikke fundet, fordi det ikke er relevant eller intuitivt nok – eller også drukner dine posts i alle de andre med samme #.

Læs med i næste gang, hvor jeg taler med STORE bogstaver i 2. del af miniserien om Kreativ tegnsætning.

 

Var det interessant?

Få nyhedsbrevet fra Engage CPH skudt direkte ind i din indboks. Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Engage CPH her.

Følg Engage CPH på Facebook og bliv den første, der får invitationer til events, workshops og dejlige ting fra mig.